Hieronder vindt u het jaarverslag van de wijkraad Patrimoniumbuurt, van september 2015 t/m augustus 2016. De begroting 2016 kunt u hier vinden, en voor de voorlopige financiële verantwoording over 2016 klikt u hier.
JAARVERSLAG WIJKRAAD PATRIMONIUMBUURT 2015-2016
Onderwerpen:
1. Gebeurtenissen in de afgelopen periode
2. De positie van de vereniging aan het einde van de verslagperiode
3. De visie van het bestuur op de nabije toekomst
1. Gebeurtenissen in de afgelopen periode
1.1 Vergaderingen
Het voorbije jaar hebben 10 (maandelijkse) vergaderingen plaatsgevonden. De gemiddelde opkomst is ca. 16 personen.
Themabijeenkomsten
In aansluiting op de jaren 2013 en 2014 hebben er enkele themavergaderingen plaatsgevonden waarbij de wijkraad zich kon informeren over bepaalde onderwerpen die voor de wijk van belang zijn. Onder meer de volgende thema’s kwamen aan de orde:
• Burenhulp (een project dat inmiddels al in 7 andere wijken in Haarlem zijn effect kent; zie www.burenhulp.nl)
• De veiligheid en leefbaarheid in de wijk, waaronder kennismaking met de nieuwe wijkagent en voorlichting door de afdeling Handhaving van de Gemeente.
• De vier huizen die Dijk en Duin in onze buurt heeft t.b.v. de begeleiding van ex-verslaafden naar zelfstandig wonen
• De landelijke actie ‘Operatie Steenbreek’ (vergroening van tuinen), die ook in Haarlem actief wordt gevoerd
Een greep uit de andere onderwerpen van de vergaderingen:
• Parkeerplannen Gemeente Haarlem
• Verkeersveiligheid Spaarndamseweg-Kloppersingel
• Toename van jonge gezinnen in de Patrimoniumbuurt
• Buurtcamping van 15 t/m 17 juli jl. in het Nelson Mandelapark
• Ontwikkelingen die spelen op de grens van Schoten en de Patrimoniumbuurt, zoals het terrein rondom Quality Bakers, het Nelson Mandelapark, De Fjord ed.
• Herontwikkeling van het pand Carpet Right aan de Spaarndamseweg.
1.2 Financieel
De Financiën van de wijkraad geven een solide beeld. Er is ook dit jaar weer sprake van een (klein) overschot op de begroting.
1.3 Wisseling bestuur
De penningmeester en secretaris van de wijkraad zijn in de zomer van 2016 opgevolgd door 2 nieuwe wijkbewoners (zie 2.1 hierna).
2. De positie van de vereniging aan het einde van de verslagperiode
2.1 Samenstelling bestuur
Het bestuur bestaat momenteel uit de volgende personen, met dien verstande dat de jaarvergadering de benoeming van de penningmeester en secretaris nog moet goedkeuren:
• Piet de Vries (voorzitter)
• Annet Zwanenveld (penningmeester)
• Léon Wijsman (secretaris)
2.2 Wijkraadsleden
De wijkraad bestaat momenteel uit de volgende leden:
- Anneke Jongejan
- Anita de Jong-Bliek
- Carty Rijper
- Ton van der Voort
- Julietta Schraback
Het bestuur nodigt geïnteresseerde buurtbewoners van harte uit om ook wijkraadslid te worden.
2.3 Samenstelling werkgroepen
De werkgroepen bestaan sinds de samenvoeging van de werkgroep Verkeer en Parkeren en de werkgroep Veiligheid uit de volgende personen:
Werkgroep Infrastructuur & Veiligheid
- Ton van der Voort
- Arnold van Strien
- Carty Rijper
- Janne van der Bom
- Juliëtta Schrabacq
- Henk Klaassen
Werkgroep Jeugd & Speelplaatsen
• Anita de Jong
• Peter Ree
Redactie/communicatie
• Iris Hartog
• Judith Huitenga
• Pepijn Vanthoor (foto’s)
• Lieneke van der Veen
De Werkgroep Groen & Milieu is bij gebrek aan bezetting/belangstelling momenteel niet actief, maar is formeel (nog) niet opgeheven.
De werkgroepen komen regelmatig bijeen en formuleren zelf onderwerpen waarmee ze aan de slag willen. Voor de werkgroepen is een format ontwikkeld dat zij ter ondersteuning kunnen gebruiken. Er wordt regelmatig terug gekoppeld naar de wijkraad. Het bestuur is vooral klankbord en ondersteuner; de leden van de werkgroepen hebben grote autonomie. Van hen wordt verwacht en gevraagd waar nodig zaken met het bestuur af te stemmen.
2.4 Externe contacten
De wijkraad onderhoudt diverse externe contacten, te weten:
• LSA (Landelijk Samenwerkingsverband Actieve burgers)
• WBO (Wijkraden en Belangenorganisaties Overleg)
• Gemeente Haarlem
• Wijkenoverleg Noord
• Pre Wonen
• Scholen in de wijk (Willem van Oranje en De Schelp)
• Wijkraden (Frans Halsbuurt, Schoten-Transvaalbuurt)
Daarnaast heeft de wijkraad incidenteel contact met de Koningkerk en de WVO school.
3. De visie van het bestuur op de nabije toekomst
Het bestuur is sinds de zomer in overleg over een andere invulling/rol van de wijkraad om blijvend te kunnen bijdragen aan de verdere verbetering van de Patrimoniumbuurt.
Tijdens de wijkraadsvergadering op 20 september jl. heeft het bestuur het voornemen uitgesproken om buurtbewoners te stimuleren om een meer (inhoudelijke) invulling aan de ‘agenda’ van de wijkraad te geven. Het bestuur en de wijkraadsleden kunnen wel allerlei visies en werkplannen ontwikkelen, maar het lijkt beter in deze tijd te passen om eerst nadrukkelijk bij de wijkbewoners te rade te gaan om te weten te komen, waar hun eigen voorkeur naar uitgaat — en eigen (buurt)initiatieven etc. van bewoners actief te ondersteunen.
Het voorstel van het bestuur om nadrukkelijk te rade gaan bij wijkbewoners, betreft dus niet alleen de invulling van ‘klassieke’ (buurt)onderwerpen zoals de veiligheid en de leefbaarheid van de wijk. Het bestuur wil buurtbewoners ook gaan helpen om hun eigen buurtplannen, -initiatieven, -acties etc. te realiseren. Randvoorwaarde voor ondersteuning vanuit (het bestuur van) de wijkraad – ook financieel – is wel dat die plannen etc. een voldoende concreet buurtbelang dienen. Dit belang is niet beperkt tot de ‘klassieke’ onderwerpen (veiligheid, leefbaarheid etc.). Denk vooral aan het verbinden van buurbewoners door buurt- en straatinitiatieven, zoals de rommelmarkt die door enkele buurtbewoners op 20 augustus jl. is georganiseerd in/rond de Joh. de Breukstraat. Het bestuur heeft dit succesvolle initiatief actief ondersteund.
Met het oog op het geven van een grotere stem aan de buurtbewoners, zal de jaarvergadering op 25 oktober 2016 anders ingericht worden, namelijk door ieder van de aanwezigen te vragen plaats te nemen in kleine groepen van wijkbewoners om allerlei ideeën te spuien over wat er volgens hen zou moeten gebeuren om de wijk nog leuker en leefbaarder te maken. Vervolgens kan met elkaar worden afgesproken, hoe de wijkraad en de buurtbewoners samen het komende jaar uitvoering kunnen geven aan de plannen. Daarbij is nadrukkelijk ruimte – ook financieel – voor het realiseren van eigen plannen van de bewoners.
Geef een reactie