Inspreken Parkeren
Geachte raadsleden, mijn naam is Ton van der Voort lid wijkraad Patrimoniumbuurt.
In 2010 wordt een poging gedaan om de parkeerproducten te digitalisering. Met motie van de raad uit 2007, 2008 en 2009.
Raad boos over strijdige regels ten aanzien van inconsistente parkeervoorschriften lees ik in HD van 5 november jl, akkefietje uit 2003.
Sikkema ziet af van afschriktarief, HD 10 nov 2016
Hierin wordt oa verteld, dat de papieren bezoekersschijf helemaal verdwijnt.
Eén dag later valt er een brief van de gemeente in de bus : Ook zullen de bezoekersschijven voor 2017 worden verstuurd.
Is de gemeente de weg kwijt in communicatie?
Het lijkt erop dat niemand weet hoe een dergelijk vraagstuk over parkeren moet worden aangepakt.
Het begint al met de parkeerboetes. Naheffingsaanslag en aankondiging van beschikking (bekeuring), twee termen voor dezelfde overtreding. Burgers begrijpen hier niets van.
Dit is een politiek probleem en los dat dan ook op in Den Haag.
Dan de bezoekersschijf. Het overgrote deel van de Haarlemse burgers wil de bezoekersschijf houden. Nee zegt de gemeente: u moet dat digitaal gaan doen. Hier ligt de basis van het misbruik, zie het akkefietje uit 2003. Ook voor de tweede auto is het makkelijk om via de app deze aan te melden en geen vergunning aan te schaffen.
Dan zijn er door de Haarlemse burgers, in het kader van de inspraak, meer dan 100 reacties ingediend.
Deze zijn keurig behandeld door de gemeente. Maar wat lees ik dan op mijn opmerking over de software:
Het systeem moet nog ingekocht of ontwikkeld worden. Hoe dit er precies gaat uitzien is nog niet bekend. Het moet wel samenwerken met andere systemen, oa parkeerrechten database, financiële gegevens. Dit geeft de burger weinig vertrouwen dat het ooit goed gaat komen, zie mijn eerdere opmerking.
Dan komt er nu een systeem uit de bus om bundels te kopen, ook hier is geen software voor, tarieven voor 12 en 25 cent per uur met een maximum van 1000 uur, hoe ingewikkeld kunnen we het maken.
Komt nog bij dat je niet verplicht bent om je kenteken op te geven, maar wel wilt betalen en je graag een bonnetje hiervan wilt hebben. Hoe denkt de gemeente dit probleem op te lossen? Geldt wel voor de nieuwe automaten, maar niet voor de bezoekers app.
Parkeren per minuut in de parkeergarage is al in 2013 aangenomen door de gemeente raad en wordt op proef in 2015 ingevoerd. In de toelichting staat dat het in 2016 ingevoerd is en op een andere plaats staat dat het op 1 november 2017 wordt ingevoerd.(punt 35) Over communicatie gesproken?
Dan wordt er een Structuurvisie Openbare Ruimte ontwikkeld, waarover de wijkraden niet zijn ingelicht, en hierin staat dat er weer parkeerplaatsen verdwijnen. De wethouder creëert bewust schaarste. zoals ik al in een eerder betoog in mei heb aangegeven. (punt 30/68)
Wordt het niet tijd dat de gemeente stopt met deze soap om nog enigszins het vertrouwen van de burgers te houden.
De oplossing lijkt mij heel eenvoudig
1e Schaf moderne parkeerautomaten aan ter vervanging van de oude.
2e Voer parkeren per minuut in voor zowel de garage als de automaten. Bevorderd het kort parkeren bij de winkels.
3e Geef de bewoners van het centrum een vergunning om ’s avonds in de parkeergarage te staan.
4e Behoud de bezoekersschijf en schaf de app af. Voorkomt fraude voor zowel de niet bewoners als voor de tweede auto.
5e Ga eens kijken bij de gemeente Alkmaar, daar hebben ze de problematiek allang opgelost met werkende computersystemen.
6e Los het probleem met de wet mulder op met het rijk.
7e Laat het zoals het is en ga eerst de Structuurvisie Openbare Ruimte naar voren trekken.
Geef een reactie