Buurtbewoners zetten hun oud papier op maandag buiten voor de leerlingen of fietsen en wandelen over het terrein. De Schelp wordt regelmatig genoemd bij de herinrichting van het Nelson Mandelapark. Maar wat vindt De Schelp zelf van haar plek aan de rand van de Patrimoniumbuurt? Het woord is aan de directeur, René Delsing.
De Schelp kan zich geen betere omgeving wensen; de school staat ahw in het park en is toch gemakkelijk bereikbaar. Het park straalt rust uit. Busjes brengen dagelijks ruim honderd leerlingen naar De Schelp om Speciaal Onderwijs of Voortgezet Special Onderwijs te volgen.
Bij binnenkomst valt meteen op hoe stil en rustig het is in de school. In klassen van circa 12 leerlingen wordt hard gewerkt in een prettige sfeer. De afkorting op de gevel ZMLK vermeldt dat het om zeer moeilijk lerende kinderen gaat. Een paar jaar geleden bepaalde nieuwe wetgeving dat kinderen zoveel mogelijk naar ‘gewone scholen’ moesten gaan, waardoor een aantal leerlingen De Schelp heeft verlaten. Door de samenwerking met De Hermelijn, een KinderDagcentrum van de Hartekampgroep, is een nieuwe doelgroep ontstaan. Dit is een onderwijs-zorggroep met leerlingen, van wie doorgaans werd gedacht dat ze niet tot leren in staat zouden zijn. Niets bleek minder waar.
Ongeveer 50 enorm betrokken beroepskrachten starten hun werk met deze leerlingen door elke leerling individueel te leren ‘uittekenen’: wat kan een leerling aan en in welk tempo, hoe moedig je deze leerling het beste aan en welke uitstroombestemming past het beste. Pas als de vraag van een leerling helemaal duidelijk is kan het maximale eruit worden gehaald.
Over een jaar staat een verbouwing op de agenda. Het gebouw past namelijk niet meer bij de eisen die deze tijd/onze maatschappij aan de leerlingen stelt. De leerlingen voorbereiden op een zo zelfstandig mogelijk bestaan, gericht op werken, wonen en vrije tijd is onze opdracht en dat moet geoefend kunnen worden. Daarvoor zijn aanpassingen in het gebouw nodig.
René Delsing zegt: De school is een leerlaboratorium waarin op een veilige manier aan zelfstandigheidsontwikkeling wordt gewerkt. Die zelfstandigheid is van groot belang voor het gevoel van eigenwaarde voor de leerling èn goed voor de maatschappij.
De jongste leerlingen zijn 4 jaar en de oudste 19 jaar. Leerlingen kunnen direct in het onderwijs geplaatst worden of komen binnen via de Hermelijn-afdeling van de Schelp.
Naast het op een zo praktisch mogelijke manier aanleren van cognitieve-, creatieve vaardigheden en sport is de sociaal-emotionele ontwikkeling en ontwikkeling van arbeidsvaardigheden van groot belang. Op de Schelp lopen de leerlingen stages, zowel binnen als buiten de school waarna begeleiding naar werk plaats vindt. In het vernieuwde gebouw komen oa praktijklokalen die het oefenen van vaardigheden voor de toekomst beter mogelijk maken: een heuse miniwoning, een lokaal gericht op het trainen van gerichte arbeidsvaardigheden, een miniwinkel, een lokaal om administratieve werkzaamheden te oefenen, een kunstlokaal en natuurlijk wordt de keuken vernieuwd.
Ook het aanleren van tuiniersvaardigheden worden in de tuin van de school mogelijk gemaakt.
En dat het schoolterrein voor fietsers en wandelaars een verbinding vormt tussen de President Steijnstraat en het park: helemaal niet erg! De Schelp staat op de best denkbare plek van Haarlem.
Verder benieuwd naar de activiteiten van De Schelp, kijk op www.deschelp.stichtingsintbavo.nl
Geef een reactie