Hierbij de tekst die Ton van der Voort -namens de wijkraad Patrimoniumbuurt- donderdag 2 juni 2016 bij de commissie beheer heeft ingesproken over het nieuwe parkeerbeleid.
Er is nu 6 weken lang de mogelijkheid voor inspraak en Ton gaat nog een keer een afspraak maken met de projectleider.
“Inspreken Parkeren
Geachte raadsleden, mijn naam is Ton van der Voort lid wijkraad Patrimoniumbuurt. Voor u ligt het voorstel van het college om de parkeerproblematiek op te lossen.
Is dit de oplossing? Ik kan kort zijn: Nee dus!
Wat is er aan de hand: De wethouder komt bij de eerste inspraakavond met het volgende statement:
Wij hebben een schaarste probleem, de gemeente komt 10 miljoen te kort en parkeren moet daar 1 1/2 miljoen aan bijdragen.
Vraag aan de wethouder is hiermee het schaarste probleem opgelost. Nee dus.
Is er werkelijk een schaarste probleem? Bij de presentatie van de cijfers in de Lichtfabriek blijkt dat er ruim 16.000 parkeerplaatsen zijn in zone C. Er zijn 15.800 vergunningen uitgegeven.
Parkeerdruk in zone C is gemiddeld 89%. Geen directe schaarste dus.
De Wethouder is zelf bezig schaarste te creëren.
Bij elke herinrichting van welke weg of straat in Haarlem worden er parkeerplaatsen geschrapt. Recentelijk nog de voorstellen voor de Friese Varkenmarkt en de Velserstraat.
Toppunt van schaarste creëren is een restaurant beginnen op het bovenste dek van de parkeergarage de Kamp, kost een kleine 100 parkeerplaatsen.
Is geld dan het probleem? U weet wel die 1,5 miljoen.
Afgelopen zaterdag lees ik in HD, lasten in Haarlem gaan met tientjes omlaag, wat natuurlijk heel goed is voor de burger en een compliment voor het college.
Haarlem heeft inmiddels 60 miljoen bezuinigd en staat er financieel goed voor. Dus de 1,5 miljoen extra van parkeren lijkt mij dan ook niet nodig.
Wat zijn dan de werkelijke problemen?
Frauduleus gebruik van de bezoekersschijf. Blijkt de nummer 1 ergernis uit de enquête. Dit komt o.a. door de extreem hoge kosten voor een vergunning voor de 2e en 3e auto .
Auto’s van niet bewoners in de wijk. Handhaving schiet in alle maten te kort.
Bebording is niet goed en verwarrend.
Er is geen draagvlak voor het totale plan ondanks alle voorlichting.
Wat is een oplossing;
Hoewel er in het plan best goede elementen zitten wil ik adviseren om de genoemde problemen eerst aan te pakken. Kosten geen extra investeringen.
Maar wat nog veel belangrijker is: Wat willen de Haarlemmers?
De Haarlemmers willen de bezoekersschijf behouden en geen parkeerautomaten in de wijk
Dit moet het uitgangspunt zijn van het nieuwe parkeerbeleid en dan hebben we het pas over echte participatie. Hiermee creëer je draagvlak. En dat gebeurt zeker niet met de mededeling dat de bezoekersschijf wordt afgeschaft.
Kortom alle nu voorgestelde maatregelen dragen niet bij aan het oplossen van een probleem dat -op basis van cijfers- er eigenlijk niet is.
Modernisering, digitalisering, parkeren per minuut kunnen allemaal uitgevoerd worden met als uitgangspunt: Wat willen de Haarlemmers.”
Einde citaat Ton van der Voort.
Geef een reactie