Voor wie de wijkraadsvergadering niet kon bezoeken: hier een kort verslag van de belangrijkste agendapunten:
De wijkraad heeft zijn handtekening gezet onder de brief van de Fietsersbond inzake het toekomstig busvervoer op de Rijksstraatweg. Liever niet meer busvervoer op deze route, maar mocht het besluit toch worden genomen, dan veel aandacht voor de diverse knelpunten.
Rond het project Burenhulp is nogal wat verwarring. Sommige buurtbewoners zijn inmiddels persoonlijk benaderd door Haarlem Effect met vragen naar eigen ervaring met burenhulp. Omdat de wijkraad ook zelf zicht wil krijgen op vraag en aanbod van burenhulp wordt contact opgenomen met Haarlem Effect om goed met elkaar af te stemmen. Het idee is om met de volgende wijkkrant een eigen enquête mee te sturen.
Er komen steeds meer jonge gezinnen in de Patrimoniumbuurt wonen. Zijn er wel voldoende speelplaatsen? Een belangrijk punt van aandacht.
Bovendien moeten de bestaande speelplaatsen zoals op het Rozenhagenplein veiliger en vriendelijker worden. Te denken valt aan een hek en een bankje voor de ouders.
Het plan om van het Nelson Mandelapark een sportief park voor jongeren te maken vordert gestaag. Helaas blijkt dat in andere stadsdelen, waar eenzelfde soort plannen bestaan, de boel wordt vertraagd, doordat de gemeente Haarlem niet met de toegezegde gelden over de brug komt.
Onder enig voorbehoud wordt de wijkraad van Schoten weer nieuw leven ingeblazen. Dat is belangrijk voor de Patrimoniumbuurt om samen te werken bij allerlei toekomstige plannen.
De themabespreking was gericht op ‘Infrastructuur en veiligheid’ 7 Buurtbewoners, eerst verspreid over diverse werkgroepen, slaan de handen in één, om op belangrijke plekken in de wijk invloed uit te oefenen op de besluitvorming. Ook Menno Evers (gebiedsverbinder van de gemeente Haarlem) en Frank Kathmann (wijkagent) zullen hierbij betrokken worden.
Aandachtsplekken zijn: Quality Bakers, Werfstraat en terrein Carpet Right. Een integrale gebiedsvisie ontbreekt helaas en ook het bestemmingsplan laat nog heel lang op zich wachten. Verdere aandachtpunten zijn het parkeerbeleid (het aantal beschikbare plaatsen daalt gestaag) veiligheid op de Kloppersingel (sluiproutes), onderhoud van het Bolwerk (het lijkt eerder slechter dan beter te worden), voet- en fietspad tussen Nieuwe landstraat en Winkelcentrum. Op vrijdag 11 maart gaan de deelnemers een ronde door de wijk lopen (Schouw) om alle knelpunten met eigen ogen te bekijken. Spreek ze gerust aan, als u ze ziet om met hen mee te denken. Kortom, men bruist van de plannen en de energie om aan de slag te gaan met Infrastructuur en Veiligheid.
Geef een reactie